YLEISIMMÄT JALKAONGELMAT

VAIVAISENLUU

vaivaisenluuterveyskirjasto.fi

Kuva lainattu terveyskirjasto.fi -sivustolta.

Jalkaterän etuosan muodostavat viisi jalkapöytäluuta ja viiden varpaan 14 varvasluuta. Jalkaterän etuosa on löysärakenteinen ja siten helposti muotoutuu virheasentoon.

Jalan etuosan toiminnan säilymiseksi pitää koko jalan toiminnan säilyä liikkuvana ja vahvana.

Jalan holvirakennelman säilyminen edellyttää jalkaterän etu- ja takaosassa samanaikaisesti vastakkaisiin suuntiin tapahtuvaa spiraalimaista kiertoliikettä: kun kantaluu (jalkaterän takaosa) kiertyy sisäänpäin (supinaatioon) samanaikaisesti päkiä (jalkaterän etuosa) kiertyy ulospäin (pronaatioon).

Jos tätä jalkaterän spiraaliliikettä ei tapahdu, holvirakennelma löystyy ja kaarirakenteet romahtavat. Sen seurauksena kantaluun kuormitus siirtyy ulkoreunalta sisäreunalle ja sisäkaari romahtaa.

Seuraavaksi romahtaa jalkaterän etuosassa oleva poikittainen jalkakaari ja syntyy levinnyt päkiä sekä varpaiden virheasentoja. Yhtenä syynä ongelman kehittymiseen on jalkaterän ja säären lihasten epätasapaino (osa lihaksista on heikkoja – osa liian kireitä), mikä aiheuttaa jalkaterän alueella asentojen ja toimintojen muutoksia.

Vaivaisenluulla tarkoitetaan jalkaterän ongelmaa, jossa isovarvas kääntyy muihin varpaisiin päin. Samalla isovarpaan tyvinivelessä tapahtuu muutoksia ja nivel sekä siihen liittyvä limapussi kipeytyvät ja turpoavat.

Vaivaisenluu on seurausta jalan rakenteen ja toiminnan häiriöstä, jossa isovarpaan tyviniveleleen kohdistuu poikkeava kuormitus. Vaiva liittyy myös kenkämuotiin. On arvioitu, että sitä esiintyy jopa kolmanneksella sellaisista aikuisista, jotka käyttävät länsimaisia jalkineita, erityisesti korkeakorkoisia ja kapeakärkisiä.

Vaivaisenluuta voi suojata erilaisilla suojilla, hankkimalla leveämmät ja pidemmät jalkineet, sekä jalkojen lihaksia vahvistamalla. Kevytjalkineita käyttämällä saa paremman tuntuman alustaan ja jalkojen lihaksia tulee käytettyä paremmin.

Jalkaterapeutti ohjaa toiminnallista harjoittelua, jalkakoulua, jonka avulla saadaan jalkojen lihastasapainoa parannettua. Jalkaterässä on paljon pieniä lihaksia, joista osaa käytetään liian vähän ja osaa liian paljon, mikä aiheuttaa lihasepätasapainoa, nivelongelmia ja kipua ulottuen aina niska-hartia-pään alueelle.

Veeran vinkkejä toiminnallisesta harjoittelusta.