YLEISIMMÄT JALKAONGELMAT

PÄKIÄKIVUT / LEVINNYT PÄKIÄ

Jalkaterän etuosan muodostavat viisi jalkapöytäluuta ja viiden varpaan 14 varvasluuta. Jalkaterän etuosa on löysärakenteinen ja siten helposti muotoutuu virheasentoon.

Jalan etuosan toiminnan säilymiseksi pitää koko jalan toiminnan säilyä liikkuvana ja vahvana.

Jalan holvirakennelman säilyminen edellyttää jalkaterän etu- ja takaosassa samanaikaisesti vastakkaisiin suuntiin tapahtuvaa spiraalimaista kiertoliikettä: kun kantaluu (jalkaterän takaosa) kiertyy sisäänpäin (supinaatioon) samanaikaisesti päkiä (jalkaterän etuosa) kiertyy ulospäin (pronaatioon).

Jos tätä jalkaterän spiraaliliikettä ei tapahdu, holvirakennelma löystyy ja kaarirakenteet romahtavat. Sen seurauksena kantaluun kuormitus siirtyy ulkoreunalta sisäreunalle ja sisäkaari romahtaa.

Seuraavaksi romahtaa jalkaterän etuosassa oleva poikittainen jalkakaari ja syntyy levinnyt päkiä sekä varpaiden virheasentoja. Yhtenä syynä ongelman kehittymiseen on jalkaterän ja säären lihasten epätasapaino (osa lihaksista on heikkoja – osa liian kireitä), mikä aiheuttaa jalkaterän alueella asentojen ja toimintojen muutoksia.

Päkiän leveneminen (splay foot) kehittyy yleensä iän myötä jalkaterän kierteisten toimintojen puuttuessa ja jalkaterän holvirakenteen pettäessä sekä jalkapöytäluiden välisten nivelsiteiden ja jänteiden venyessä, jolloin jalkapöytäluiden välit suurenevat. Tämä tarkoittaa perinteistä etulatuskaa (pes transversoplanus). Päkiän liiallinen kuormittuminen esimerkiksi korkokenkien jatkuvan käytön, ylipainon tai raskauden vuoksi edistää vaivan syntymistä.

Varpaiden lyhyiden ja pitkien ojentaja- ja koukistajalihasten epätasapainon vuoksi varpaiden koukistumisen ja ojentumisen vuorottelu lakkaa. Jalkapöydän puolella jänteet ovat jatkuvasti lyhentyneinä ja jalkapohjan puolella venyneinä. Kun päkiäniveliä koukistetaan käsin, niissä tuntuu kireyttä ja nivelten liikerajoitusta.

Ratkaisu ongelman ennaltaehkäisyyn on jalkaterien ja säären alueen lihasten käyttäminen: varpailleen nousu, kyykistyminen, avojaloin kävely, jalkavoimistelu. "Avojaloin kävelemisen" voi toteuttaa ulkona kevytjalkineilla.

Jalkaterapeutilta saa ohjeita jalkojen ja alaraajojen käyttöön, spiraalidynaamiseta toiminnallista ohjausta.

Kenkien ja sukkien riittävä pituus on varmistettava, jotta varpaat voivat olla ja toimia suorina. Jos kipu tuntuu ohutpohjaisilla kengillä kävellessä, kannattaa kokeilla kevytjalkineita tai joustavapohjaisia kenkiä. Jos ensimmäisen ja viidennen jalkapöytäluun päät ärtyvät painuessaan kenkään, on hankittava leveämmät kengät. Kengän kärjessä ei saa olla käyntiä, ts. varpaiden tulee osua koko pituudeltaan maahan.

Päkiäkipu voi helpottua ohuiden iskunvaimennuskykyisten kärkipohjallisten tai kokopitkien pohjallisten avulla. Toinen vaihtoehto on ohut silikonista tai vaahtomuovista valmistettu varpaaseen puettava päkiäpehmuste, mikä mahtuu pikkukenkiinkin. Jos kipu on paikallinen, itseliimautuvasta huovasta voi leikata keventävän sidoksen, jonka pysyvyys varmistetaan joustavalla ihoteipillä.

Tehostettu päkiän rasvaushieronta pehmentää kovettumia ja tekee ihon joustavaksi ja helpottaa kovettumien ja känsien aiheuttamaa kipua. Päkiöiden rasvaamiseen kannattaa liittää päkiänivelten mobilisoiva hieronta.

Veeran vinkkejä toiminnallisesta harjoittelusta.