Vasaravarpaat


Kuva lainattu respecta.fi sivustolta.

Jalkaterän etuosan muodostavat viisi jalkapöytäluuta ja viiden varpaan 14 varvasluuta. Jalkaterän etuosa on löysärakenteinen ja siten helposti muotoutuu virheasentoon.

Jalan etuosan toiminnan säilymiseksi pitää koko jalan toiminnan säilyä liikkuvana ja vahvana.

Jalan holvirakennelman säilyminen edellyttää jalkaterän etu- ja takaosassa samanaikaisesti vastakkaisiin suuntiin tapahtuvaa spiraalimaista kiertoliikettä: kun kantaluu (jalkaterän takaosa) kiertyy sisäänpäin (supinaatioon) samanaikaisesti päkiä (jalkaterän etuosa) kiertyy ulospäin (pronaatioon).

Jos tätä jalkaterän spiraaliliikettä ei tapahdu, holvirakennelma löystyy ja kaarirakenteet romahtavat. Sen seurauksena kantaluun kuormitus siirtyy ulkoreunalta sisäreunalle ja sisäkaari romahtaa.

Seuraavaksi romahtaa jalkaterän etuosassa oleva poikittainen jalkakaari ja syntyy levinnyt päkiä sekä varpaiden virheasentoja. Yhtenä syynä ongelman kehittymiseen on jalkaterän ja säären lihasten epätasapaino (osa lihaksista on heikkoja – osa liian kireitä), mikä aiheuttaa jalkaterän alueella asentojen ja toimintojen muutoksia.

Vasaravarpaalla (koukkuvarvas, digitus malleus, hammer toe) tarkoitetaan 2.–4. varpaan koukistumista tyvi- tai kärkinivelestä tai molemmista. Vasaravarvas koukistuu niin, että varpaan pää osuu alustaan ja sitä vastaava päkiänivel yliojentuu. Tämä voi johtaa osittaiseen tai täydelliseen nivelen sijoiltaanmenoon.

Varpaiden koukistuminen johtuu jalkaterän lihasten epätasapainosta, jonka voi aiheuttaa levinnyt päkiä, vaivaisenluu tai lihasten käyttämättömyys.

Isoin ulkoinen aiheuttajasyy on liian pieni tai kärjestä kapea jalkine.

Vasaravarpaita esiintyy myös diabeteksen, nivelreuman, psoriaasin sekä joidenkin neurologisten sairauksien yhteydessä. Kun lihastasapaino on heikentynyt, paljasjaloin seistessä voi nähdä, kuinka varpaat koukistuvat jotta ne saavat paremman tuntuman alustaan ja auttavat tasapainon pitämistä.

Vasaravarpaiden ihoa voi suojata erilaisilla pehmusteilla ja kevennyksillä. Myynnissä on myös erilaisia tukia.
Jalkine on syytä vaihtaa isompaan ja leveälestisempään. Tasapohjainen malli on tärkeä, jotta varpaat eivät nouse ylös. Kevytjalkineella saa tuntuman alustaan.

Jalkaterapeutti valmistaa yksilöllisiä silikoniortooseja vasaravarpaiden suojaksi ja tueksi.
Jalkaterapeutti ohjaa toiminnallista harjoittelua, jalkakoulua, jonka avulla saadaan jalkojen lihastasapainoa parannettua. Jalkaterässä on paljon pieniä lihaksia, joista osaa käytetään liian vähän ja osaa liian paljon, mikä aiheuttaa lihasepätasapainoa, nivelongelmia ja kipua ulottuen aina niska-hartia-pään alueelle.

Veeran vinkkejä toiminnallisesta harjoittelusta.